تبلیغات اثر گذار

فهرست محتوا

علم تبلیغات
در تبلیغات تنها یک قانون وجود دارد، تبلیغات باید سبب فروش شود

وندابن

آژانس برندسازی یکپارچه

در تبلیغات تنها یک قانون وجود دارد، تبلیغات باید سبب فروش شود

بزرگترین اشتباهی که می توان در تبلیغات مرتکب شد این است که مانند افراد عادی درباره تبلیغات قضاوت کنیم.در این صورت شاید یک هنرمند و یا بازیگر موفق بشویم اما هرگز نباید انتظار داشته باشیم که به عنوان یک شرکت موفق بدرخشیم و متاسفانه تبلیغات مان، وقت مشتری و خودمان را به هدر خواهد داد

زیبایی یک تبلیغ به معنای موثر بودن آن نیست و گاهی یک تبلیغ بسیار کم هزینه که بدون رنگ و لعاب و به زبانی ساده و روشن به سمع و نظر مخاطب می رسد، بزرگترین تاثیر ممکن را به جای میگذارد

ویژگی های یک متن پر فروش:

  • جلب  توجه
  • ایجاد ارتباط
  • متقاعد ساختن

جان وانامیکر در مورد تبلیغات گفته است:  مطمئن هستم که نیمی از بودجه‌ی تبلیغاتی، به هدر می‌رود. اما نمی‌دانم کدام نیمه.

حتی اگر بدانیم بخشی از پول تبلیغات هدر می‌رود،‌ هم‌چنان چاره‌ای نداریم جز اینکه بر روی تبلیغات سرمایه گذاری کنیم.

اگر چه هنوز هم، گاهی آژانس های تبلیغاتی برای توجیه کمپین های تبلیغاتی حجیم و گران‌قیمت، حرف وانامیکر را نقل می‌کنند، اما واقعیت این است که امروزه با توسعه دانش مدیریت تبلیغات، این سهم پنجاه درصدی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است

مدیریت تبلیغات

مدیریت تبلیغات به این علت که می‌تواند به صورت مستقیم بر فروش و درآمد و سود شرکت‌ها تاثیر بگذارد، همواره تخصصی ارزشمند است

در وندابن، آژانس برندسازی یکپارچه برای ایجاد تبلیغات پرفروش و اثرگذار بر موارد زیر توجه و تمرکز داریم :

در تبلیغات هم مانند  سایر بخش های یک کسب و کار باید درک عمیقی از سابقه شرکت، کسب و کار و صنعتی که در آن مشغول به فعالیت است و مخاطب هدف داشت.

در وندابن، آژانس برندسازی یکپارچه

توجه و تمرکز بر ایجاد و ساخت تبلیغات پرفروش و اثرگذار است

ترکیبی از هنر و علم

تئوری تنها و استفاده از زرق و برق و کارهای پرطمطراق بی حاصل، بخشی از فعالیت وندابن نیست.

در وندابن، روند کار را به صورت تکامل تدریجی در نظر می گیریم و از ابتدا تا انتهای پروژه بر تعاریف چندباره مفهوم اصلی تمرکز داریم.

هنگامی که می‌خواهیم با مفهوم مدیریت تبلیغات آشنا شویم، لازم است تعریف علمی تبلیغات را بدانیم تا بتوانیم با دقت مناسبی توضیح دهیم که حد و مرز این مفهوم تا کجاست.

هر چه تعریف تبلیغات را بهتر بشناسیم، اهمیت تبلیغات در کسب و کار را بیشتر و بهتر درک خواهیم کرد و تبلیغ درست و موفق را از تبلیغ نادرست و ناموفق، بهتر تشخیص خواهیم داد.

مخاطب صنعت تبلیغات، عموم مردم هستند.

طبقات مختلف اجتماعی، گروه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی، بخش‌های مختلف هرم جمعیت، نیازها و دغدغه‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارند.

تبلیغات، از یک سو می‌کوشد با شناخت بهتر جامعه، اثربخشی خود را افزایش دهد و از سوی دیگر، با انتخاب راهکارهای تبلیغاتی، عملاً بر جامعه تاثیر می‌گذارد و سلیقه‌ی جامعه را شکل می‌دهد.

واقعیت این است که در گذشته – و حتی گاهی امروز – به تبلیغات الزاماً با دید مثبت نگاه نمی‌ شود. گاهی آن را رواج مصرف‌گرایی  و اتلاف منابع کسب و کارها تعریف می کنند.

اما تبلیغات می‌تواند موتور محرک اقتصاد و عامل ایجاد تقاضا و رشد تولید و صنعت باشد

بنابراین لازم است کارکردهای مثبت و منفی تبلیغات در محیط کسب و کار و جایگاه تبلیغات در اقتصاد ملی و جهانی را بشناسیم تا بتوانیم فرصت‌ها و تهدید‌های این صنعت را بهتر و دقیق‌تر شناسایی و تحلیل کنیم.

تا چند سال قبل، تبلیغات یک عملیات فرعی مستقل در سیستم کسب و کار محسوب می‌شد.

بخشی از فروش را به تبلیغات تجاری اختصاص می‌دادند و از آژانس‌های تبلیغاتی یا واحد تبلیغات شرکت می‌خواستند که این بودجه را به بهترین نحو ممکن هزینه کند.

اما طی دهه‌ی اخیر، ابزارهای ارتباط با مشتری بسیار متنوع شده‌اند.

از بسته‌بندی محصول تا واحد روابط عمومی تا اکانت‌های یک شرکت در شبکه های اجتماعی، همگی بخشی از وظیفه‌ی ارسال پیام برای مخاطب و مشتری را بر عهده دارند.

بنابراین، دیگر نمی‌توان به تبلیغات به عنوان یک جزیره مستقل در سازمان نگاه کرد.

اصطلاحاتی مانند IMC (ارتباطات یکپارچه بازاریابی) هم با توجه به همین ویژگی مطرح شده‌ و رواج یافته‌اند.

آشنایی با صنعت تبلیغات و ساختار‌ آن

وقتی می‌گوییم تبلیغات یک صنعت است، طبیعتاً انتظار داریم تمام آنچه در مورد صنایع مطرح می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، در مورد تبلیغات هم مصداق داشته باشد.

به عبارتی باید بتوانیم از دیوارهای ورود به صنعت تبلیغات حرف بزنیم.

از میزان تمرکز در صنعت تبلیغات صحبت کنیم.

ساختار صنعت تبلیغات را بررسی کنیم و به طور خلاصه، مانند هر صنعت دیگری، آن را مشاهده، درک و تحلیل کنیم.

   اگر شما به عنوان یک کسب و کار، برای خود رسانه (یا رسانه‌هایی) ساخته باشید، قاعدتاً بحث شناخت رسانه و استراتژی رسانه برای شما، معنایی متفاوت از بحث‌های رایج در تبلیغات خواهد داشت.

برنامه های تبلیغاتی و کمپین های تبلیغاتی، شکل پیچیده‌تر و ساختاریافته‌ترِ اقدام های تبلیغاتی هستند.

به عبارتی، با همسو کردن اقدام‌های تبلیغاتی و هدفمندکردن آنها و شکل دادن به یک پیکره‌ی واحد و منسجم، عملاً به سمت برنامه تبلیغاتی و کمپین تبلیغاتی حرکت کرده‌ایم.

روش علمی تحقیق (Scientific Research Method) در هر حوزه‌ای، حساسیت‌ها و ویژگی‌ها و چارچوب‌ها و تکنیک‌های مختص خود را دارد.

تبلیغات هم از این قاعده مستثنی نیست. اصول کلی روش علمی در حوزه تبلیغات هم کاربرد دارند و با طراحی آزمایش‌ها و مطالعات مختلف، می‌توان درک بهتری از مفهوم و کارکرد تبلیغات، فرایند تبلیغات، اثربخشی تبلیغات و واکنش مخاطبان به تبلیغات به دست آورد.

هم تحقیق های کمی و هم تحقیق های کیفی در این حوزه رایج هستند.

باید بپذیریم که اغلب آژانس‌های تبلیغاتی، مالکان رسانه هم هستند و این امر، طراحی کمپین‌های بدون سوگیری را برای آنها دشوار می‌کند.

آگاهی از مبانی حوزه تبلیغات، کمک می‌کند که جلسات بین شرکتهای سفارش دهنده و آژانس‌های تبلیغاتی، برای طرفین اثربخش‌تر باشد.

کمپین تبلیغاتی موفق به کمپینی گفته می‌شود که بر مبنای استراتژی افزاش آگاهی از برند، افزایش ارتباط با بازار هدف و یا افزایش فروش طرح‌ریزی شود. بسیاری از کسب و کارها بر این باور هستند که برگزاری یک کمپین به معنای ساخت تبلیغات است که این تفکر کاملا اشتباه است.

نکات کلیدی در طراحی و برگزاری کمپین تبلیغات :

هدف کمپین تبلیغاتی

معمولاً اولین عبارتی که همراه با “هدف کمپین” به ذهنمان می‌رسد، “فروش بیشتر” است. در حالی که کمپین‌ها، اهداف گوناگونی به جز فروش می‌توانند داشته باشند. مانند ترویج محصولات، جذب مخاطبان جدید، معرفی ویژگی‌های محصولات فعلی و بسیاری از موارد دیگر، همگی می‌توانند از اهداف یک کمپین تبلیغاتی باشند.

مخاطبان کمپین تبلیغاتی

اگر مخاطبان کمپین خود را به درستی بشناسید و بر مبنای شناخت خود از آنان اهداف و استراتژی کمپین خود را تعریف کنید، می‌توانید تا حد زیادی احتمال موفقیت کمپین خود را افزایش دهید. در واقع شناخت دقیق مخاطبان اعم از سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سطح سواد، علاقه‌مندی‌ها و عادت‌ها و … می‌تواند کمک شایانی به تدوین استراتژی کمپین تبلیغاتی کند.

بخش‌بندی مخاطبان تبلیغ

با شناسایی مخاطبان می‌توانید آنان را با توجه به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید در بخش‌های متفاوتی طبقه‌بندی کنید. خود را در جایگاه مخاطبان قرار دهید و ببینید که چه چیزی می‌تواند شما را به یک مشتری بالقوه تبدیل کند.

ابزارهای کمپین تبلیغاتی

همانطور که متوجه شدید اجرای تبلیغات برای هر کسب و کاری مزایای بسیاری دارد و برای انجام این کار بزارهای گوناگون بسیاری جهت رساندن پیام به مخاطبان وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها می‌پردازیم.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

همانطور که از نامش مشخص است برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید به سراغ شبکه‌های اجتماعی برویم تا بتوانیم کمپین تبلیغاتی خود را به گوش مخاطبان برسانیم. برای انتخاب بهترین شبکه اجتماعی باید علاوه بر شناخت مخاطبان، پلتفرم‌های مختلف را نیز به درستی بشناسیم تا بتوانیم بهترین استراتژی را برای رسیدن به مخاطبان هدف از طریق این پلتفرم‌ها، اتخاذ کنیم.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ نوع دیگری از ابزارهای تبلیغاتی است که می‌توانید برای معرفی کمپین تبلیغاتی خود، از آن استفاده کنید. از این طریق می‌توانید خود را به افراد جدید بسیاری معرفی کنید تا خود آن‌ها به مرور به مشتریان بالفعل شما تبدیل شوند.

بازاریابی محتوا

این یکی از آشناترین انواع ابزارهای کمپین تبلیغاتی برای شرکت‌هاست. اما به راستی بازاریابی محتوا به چه معناست؟ طبق تعریف موسسه بازاریابی محتوا، این مفهوم نوعی نگرش استراتژیک در بازاریابی است که بر خلق و انتشار محتوای ارزشمند، مداوم و مرتبط، به منظور جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان فعلی و هدایت آنان به سوی مشتری ارزشمند، تمرکز دارد.

بازاریابی و بهینه سازی موتور جستجو

هرچند که این دو، مفاهیمی مجزا هستند، اما باز هم در بسیاری از موارد این دو به صورت یک مفهوم در نظر گرفته می‌شوند. بهینه سازی موتور جستجو به معنای بهبود جایگاه و رتبه محتوای تولید شده در موتورهای جستجو در جستجوی ارگانیک است. در بازاریابی موتورهای جستجو که شامل تبلیغات در موتورهای جستجو (مثل گوگل ادز) نیز می‌شود، قطعاً بهینه‌سازی هم دیده شده است تا بتوان به cpc مناسب دست یافت.

اهمیت ارتباطات در کمپین تبلیغاتی

پیامی که از طریق کمپین‌ها منتقل می‌شود، یکی از موضوعات اساسی و اصلی کمپین است. پیامی که منتقل می‌شود باید واضح، دقیق، شفاف، منسجم و طبیعی باشد. ممکن است از نظر شما انتقال پیام کاری راحت باشد اما واقعیت این است که رعایت تمام این نکات باید با کوتاه‌ترین جملات امکان‌پذیر باشد که شاید چالش برانگیزترین قسمت نیز همین باشد.

طراحی بصری کمپین تبلیغاتی

طراحی بصری پیام به اندازه متن و موضوعی که مخابره می‌شود اهمیت دارد. پیامی که از طریق طراحی بصری در همان نگاه اول به مخاطبین منتقل می‌شود می‌تواند نقش مهمی در جذب آنان داشته باشد.

معیارها و شاخص کلیدی عملکرد تبلیغات

قطعاَ سنجش عملکرد در تمام زمینه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما در صنعت تبلیغات با توجه به اینکه رقبای بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند، نگاه ما باید ریزبینانه‌تر و دقیق‌تر باشد.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی به اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی گفته می‌شود که از قبل پیام هدف کمپین، مخاطب و برنامه‌ریزی دقیق معین شده تا پیام مورد نظر در بهترین زمان ممکن با توجه بودجه برای جامعه هدف ارسال شده و مخاطبان بیشتری را برای ارتباط بهتر با کسب و کار، ترغیب نماید.

وندابن، آژانس برندسازی یکپارچه در طراحی تبلیغات اثرگذار به این موارد توجه می کند:

  • هر آگهی تبلیغاتی باید عبارتی معنادار برای مخاطب داشته باشد. در تبلیغات نباید به سروصدای بیهوده، زرق‌وبرق بی‌معنا و کلمات بسنده کرد. هر تبلیغ باید برای تک‌تک مخاطبان خود مفهوم داشته باشد. به‌گونه‌ای که به مخاطب نشان بدهد، خرید این محصول خاص چه مزایایی برای همان شخص به ارمغان می‌آورد.
  • رعایت تمایز نیز بسیار مهم است. برند و محصول شما باید چیزی ارائه کند که سایر رقبا از آن تهی هستند. تبلیغات باید درباره چیزی صحبت کنند که متمایز است و دیگران به آن نپرداخته‌اند.
  • تبلیغات باید همه‌ی مخاطبان را تحت تأثیر قرار بدهد. تأثیری که موجب جذب مشتریان جدید و بالقوه به‌سوی محصول می‌شود.

به نمونه‌هایی از تبلیغات اثربخش با UPS مناسب توجه کنید:

  • شامپوی هِد اند شولدرز: از شر شوره‌ها خلاص بشوید.
  • آناسین: سریع، سریع، فوق‌العاده سریع درد را ساکت کنید.
  • دومینو پیتزا: درعرض ۳۰ دقیقه یا کمتر پیتزایی تازه و داغ دریافت کنید، اگر بیشتر طول کشید، مهمان ما باشید.
  • فِدِکس: وقتی بسته‌ی شما صحیح و سالم، یک‌شبه به مقصد می‌رسد.
  • اِم اند اِم: این شکلات‌ها به‌جای دستان در دهان‌تان آب می‌شوند.
  • خطوط هوایی ساوث وِست: کرایه‌ی اندک را با ما تجربه کنید.
  • متروپولیتن لایف:‌ از مِت بخرید، خودش هزینه را پرداخت می‌کند.

مثال‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. باید بتوانید گزاره‌هایی تأثیرگذار خلق کنید. باید به‌دنبال چیزی باشید که دیگران ارائه نکرده‌اند. منحصربه‌فرد و ویژه ظاهر بشوید. سعی کنید زبان خاص خودتان را خلق و با آن ارتباط برقرار کنید. برای ایجاد تمایز در تبلیغات اثربخش باید به‌دقت ویژگی‌های مخاطب هدف خود را بشناسید.

 

 

تبلیغات از مهم ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است

 تبلیغات اثربخش و خوب، کلیدی برای گشودن دروازه‌های موفقیت شماست.

در آژانس برندسازی یکپارچه وندابن به شما کمک خواهیم کرد :

  • تحقیق، پژوهش و ارزیابی اثربخشی تبلیغات شرکت تان ( گذشته،حال ، آینده) داشته باشید
  • کمپین های تبلیغاتی موثر آفلاین و آنلاین تدوین و اجرا نمایید
  • اهداف تبلیغاتی جدید شرکت را تدوین و ارزیابی نمایید
  • بر عملکردها، هزینه ها و زمان اجرایی تبلیغات نظارت داشته باشید
  • کمیته تبلیغات سازمان و تنطیم وظایف مرتبط با آن را در کمترین زمان اجرایی نمایید
  • جلسات اتاق فکر تبلیغات موثر تشکیل دهید
  • فعالیت های تبلیغی رقبایتان را رصد نموده و استراتژی مناسب مبارزه تبلیغاتی را تدوین نمایید
  • برای همه تبلیغات خود طراحی پیام موثری داشته باشید
  • هویت رسانه ای مناسبی خلق نمایید
  • تاثیر رسانه های تان بر فروش را ارزیبابی نمایید
  • سیستم جامع تبلیغاتی شرکت خود را پیاده سازی نمایید
  • سیستم ها، رسانه ها و فعالیت های تبلیغاتی خود را ساماندهی کنید
  • روابط عمومی کارآمد و اثربخشی ایجاد نمایید
  • ترکیبی از رسانه های media mix برای انتقال پیام تان را شناسایی و اجرایی نمایید