• تلفن02177395710
  • ایمیلinfo@vandabon.com
  • آدرستهران، تهرانپارس،خیابان جشنواره
  • ساعتهای آزادساعت کاری 9 تا 17
عضویت
علم تبلیغات

علم تبلیغات

علم نوین تبلیغات

صنعت تبلیغات روز به روز در حال توسعه و گسترش می باشد. از این رو فراگیری جدیدترین شیوه های تبلیغاتی از مهم ترین فعالیت های کانون های تبلیغاتی می باشد. در واقع علم تبلیغات چیزی جزء دانش تبلیغات جدید نمی باشد. فراگیری این علم می تواند بسیار کمک کننده باشد و راهکار های تازه ای پیش روی کانون های تبلیغاتی و بازاریابی قرار دهد. به طور نمونه در گذشته تبلیغات عموما یا تبلیغات چاپی بوده است و یا تبلیغات تلویزیونی و رادیویی. اما امروزه با گسترش اینترنت بستری گسترده برای تبلیغات در سایت ها و شبکه های اجتماعی مهیا شده است. بخشی از مباحث مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین نیز به علم نوین تبلیغات می پردازد و جدید ترین و تازه ترین شیوه های تبلیغاتی را شامل می شود.

علم تبلیغات امروزه ابزاری می باشد که به یاری تبلیغ کنندگان آمده است تا بتوانند مشتریان و نیاز های آنها را بهتر بشناسند و تبلیغات خود را در راستای رفع نیاز های مخاطب طراحی نمایند. به طور کلی در هر دو مقوله بازاریابی و تبلیغات شناخت مشتری و نیاز های وی اولویت می باشد و لازم است تبلیغ کننده یا بازاریاب در وهله اول ذهن مخاطب را درک نماید. یکی از مهمترین نکاتی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت شناخت و در مخاطب می شد. اما پیش از آن به تعریف تبلیغات مدرن، ریشه واژه تبلیغات و تعریف بازاریابی مدرن می پردازیم.

تعریف تبلیغات نوین

فرانک پرسبری با توجه به اشرافی که به علم تبلیغات روز دارد و از صاحب نظران حوزه تبلیغات به حساب می آید معتقد است تبلیغات یک هنر است. از منظر وی تبلیغات هنر فروش به حساب می آید و این فعل به شکل های گوناگونی انجام می گیرد. به طور نمونه تبلیغات چاپی یکی از شیوه های مشهور تبلیغات در سرتاسر جهان می باشد که قدمت آن نیز به سال ها قبل باز می گردد. اما علاوه بر تبلیغات چاپی، تبلیغات زبانی، رسانه ای، دیجیتالی و … شیوه های دیگر تبلیغات می باشند که دکتر پرسبری نیز به آن ها اشاره نموده است. ایشان در واقع اعتقاد دارند تبلیغات به هر شیوه ای می تواند انجام گیرد اما مهم آن است بازده آن موجب فروش محصولات و سودآوری گردد. در نتیجه پرسبری تبلیغاتی را هنر می پندارد که موجب بالا رفتن سود و فروش تبلیغ کننده گردد.

برای تبلیغات تعاریف زیادی ارائه شده است و هر شخص از دیدگاه خود اقدام به تعریف آن نموده است اما اصل مطلب همان است که جناب پرسبری بیان می نماید. زیرا هدف تبلیغات فروش بیشتر و سود دهی بهتر می باشد. لذا تعریف علم تبلیغات چیزی جزء هنر فروش نمی تواند باشد. تبلیغات نوین یا مدرن نیز هدفی جزء بالا بردن سود شما ندارند. اما با استفاده از علم تبلیغات و شیوه های جدیدی که در این صنعت به وجود آمده اند.

ریشه واژه تبلیغات

تبلیغات جمع لغت عربی تبلیغ می باشد. تبلیغ نیز به معنی خبر رسانی یا آگاهی دادن به کار می رود. این واژه به طور کلی به مفهوم رساندن خبر یا اطلاعات به کار می رود و زمانی که از آن در کسب و کار استفاده می شود به معنی رساندن اطلاعات محصول به مخاطب به کار می رود و هدف آن دادن آگاهی به مخاطب می باشد تا بدین وسیله مجذوب محصول مورد نظر گردد و آن را تهیه نماید.

بازاریابی مدرن

  • یکی از شیوه های رایج تبلیغات، بازاریابی می باشد.
  • اما خود این مقوله به چندین دسته تقسیم می شود و به شکل های گوناگونی انجام می گیرد.
  • به طور نمونه بازاریابی سنتی مربوط به فروش کالا به صورت مستقیم توسط بازاریابان بوده است.
  • در این روش شرکت ها و تولید کنندگان افرادی را استخدام می نمودند.
  • این افراد محصولاتشان را در سطح شهر برده و به مخاطبان معرفی می نمودند.
  • علاوه بر آن بازاریابان موظف بودند مخاطبان را ترغیب به خریداری محصول مورد نظر نمایند.
  • این بازاریابان عموما به صورت کارمزدی قرارداد می بستند.
  • لذا هر چه محصول بیشتری را به فروش می رساندند سود بیشتری نصیب شرکت می نمودند.
  • و علاوه بر سود بیشتری که نصیب شرکت می شد دستمزد و مزایای بیشتری نیز دریافت می نمودند.
  • اما با گذر زمان بازاریابی نیز به شکل های دیگر گسترش یافت.
  • نمونه دیگری از بازاریابی که بسیار فراگیر شده است. یازاریابی تلفنی می باشد.
  • این نوع بازاریابی تنها به وسیله تلفن انجام می گیرد.
  • در این شیوه بازاریاب با تماس هایی که می گیرد مشتریان خود را می یابد.
  • و محصول مورد نظر را از طریق تلفن به آن ها معرفی می نماید.
  • بازریابی اینترنتی و … از دیگر انواع بازاریابی می باشند که امروزه به وجود آمده اند.

معرفی و شناخت

فرایند تبلیغات و فروش دیگر به صورت عرضه و تقاضا انجام نمی گیرد. امروز یک رقابت در جریان می باشد که تنها شرکت هایی که در آن پیروز باشند و مخاطب بیشتری را جذب نمایند می توانند در کسب و کار موفق گردند. پیروزی در این رقابت نه تنها نیاز به تهیه ابزار دارد بلکه لازم است بهترین ابزار برای این کار تهیه شود. به طور نمونه اگر شما محصولات خود را تبلیغ می نمایید بسیار مهم است که از چه نوع تبلیغاتی استفاده می نمایید یا ابعاد تبلیغاتی شما چه حجمی از بازار را شامل می شود. همچنین موارد دیگری وجود دارد که می تواند به انتخاب ابزار بهتر کمک نماید.

در نهایت لازم است از ابزار تبلیغاتی و البته بازاریابی مناسب استفاده شود تا در این بازار رقابتی پیروز گشت. نحوه انتخاب صحیح این موارد در موقعیت های گوناگون متفاوت می باشد. لذا علاوه بر برخورداری از تجارب تبلیغاتی که غالب کانون های آگهی و تبلیغات از آن بهره می برند لازم است شرکت ها به علم تبلیغات روز نیز آگاه باشند تا در اتخاذ تصمیمات بهتر مطمئن تر عمل نمایند.

انواع بازاریابی مدرن

امروز دیگر بازاریابی به فرایند معرفی و فروش محصول محدود نمی شود و لازم است بازاریاب به علومی چون علوم زیر اشراف داشته باشد. این علوم عبارتند از:

  1. علوم اجتماعی
  2. روان شناسی
  3. جامعه شناسی
  4. اقتصاد
  5. ریاضیات
  6. علوم سیاسی
  7. و …

این علوم ابزار لازم جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارزیابی آن ها را در اختیار بازاریاب قرار می دهند. در حال حاضر بازاریابی را به دو دسته کلی زیر تقسیم می نمایند که عبارتند از:

  1. بازاریابی رابطه
  2. بازاریابی کسب و کار

در نوع اول که بازاریابی رابطه نام دارد مشتری نقش اصلی را ایفا می نماید اما در نوع دوم بازاریابی که به بازاریابی کسب و کار شهرت دارد مزایای اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. کاهش قدرت تبلیغات و افزایش رقابت های تبلیغاتی امروزه موجب شده است بازاریابان و تبلیغ کنندگان به ارزش مصرف کنندگان واقف باشند و در راستای حفظ مخاطبان خود از هیچ تلاشی دریغ ننمایند. به طور کلی تبلیغات در این دوران وابسته به عوامل متعددی می باشد و نیاز به شناخت و درک مخاطب در آن محسوس می باشد. لذا فراگیری علم تبلیغات و دانش روز تبلیغاتی اولین فاکتوری است که هر کانون تبلیغاتی ای به مانند کانون چاپ و تبلیغات صبح آگهی لازم است برخوردار گردد.

نظر برای “علم تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *